FAQ

FAQ - Bølgebadernes sauna


Her kan du læse svar på de oftest stillede spørgsmål om Bølgebadernes sauna. Listen er opdelt på temaer og den opdateres løbende. Hvis der er noget, du savner svar på, så kontakt os på boelgebad@gmail.com. Vi er en forening med frivillige og kan derfor ikke garantere, at vi svarer fra dag til dag. 


Medlemskab og venteliste

  1. Hvordan kan jeg blive medlem? Er der en venteliste? 

Vi har p.t. lukket for tilgang af nye medlemmer. Vi har oprettet en venteliste, som du finder på denne side. Vi inviterer nye medlemmer ind fra ventelisten i takt med at der opstår ledige pladser og under hensyntagen til erfaringer med den belastningen at saunaen. Medlemskab af saunaen-foreningen koster 700,00kr. i indmeldelsesgebyr samt 650,00 kr. for sæsonen 2024/25.


Åbningstider og adgang

  1. Hvornår er saunaen åbent for medlemmer?

De betalende medlemmer af Bølgebaderne Sauna kan benytte saunaen:

  • Alle dage(undtagen onsdag): kl. 7.00-11.00 og kl. 16.00-21.00

  • Onsdag er der kun åbent for medlemmer: kl. 7.00 - 09.00 pga. offentlig adgang. 

Saunaen må kun benyttes i de tidsrum, der er angivet af foreningen. Der må max. være 12 personer i saunaen.


  1. Hvornår er der åben for offentlig adgang mod køb af billet? Og hvordan køber man billet? 

Der vil inden længe blive åbnet for offentlig adgang til saunaen mod køb af billet. Den offentlige adgang vil være:

  • Onsdag: Kl.  09-11.00 og 15.00 - 21.00

  • Lørdag og søndag: kl. 11.00 - 15.00.


Billetten vil kunne købes online - der kommer nyhed om sagen, når der åbnes samt link til bookingside. 
Prisen vil være 100 kr. for adgang i en time. Billetter kan ikke ændres eller refunderes.


  1. Må der være medlemmer i den offentlige åbningstid? 

Hvis der er ledige pladser, når der er offentlig adgang, kan betalende medlemmer af Bølgebadernes Sauna frit benytte saunaen, idet betalende gæster har fortrinsret. 
Der må max. være 12 personer i saunaen.


  1. Hvorfor er der ikke åbent for medlemmer hele dagen?
    Det er der flere grunde til. Den primære er økonomi - vi betaler nemlig en relativ høj elpris. 

Vi har krav fra Københavns Kommune om, at der skal være offentlig adgang 20 % af åbningstiden, og at den offentlige adgang skal være bemandet. Det betyder i praksis, at jo længere åbningstider til medlemmer, jo mere offentlig adgang skal vi bemande med frivillige vagter. Derfor er vi startet med disse åbningstider. Saunaens åbningstider kan justeres på baggrund af erfaringer med bemanding af offentlig åbningstid, udviklingen i elpris og medlemmernes behov og ønsker.


Saunaen

  1. Rengøring af saunaen - hvordan gør jeg det?
    Saunaen rengøres med vand fra havnen og rengøringsartiklerne, der står i et skab i omklædningsrummet. Det sidste vagthold ved offentlig adgang står for at gøre gulvet i saunaen og omklædningsrummet rent. Men alle medlemmer har et fælles ansvar for rengøring og oprydning. Så hvis gulvet trænger til en klud mellem dagene med offentlig adgang, så tør det af efter brug af saunaen. 


  1. Kan der ikke skrues mere op for varmen?

Nej, saunaen er indstillet til en bestemt temperatur. Det er ikke muligt at indstille temperaturen manuelt. Vær opmærksom på, at displayet i omklædningsrummet viser en lavere temperatur end termometret inde i saunaen. 


 

  1. Må man hælde vand og æteriske olier på ovnen?

Nej, det er ikke tilladt at hælde vand eller dufte på saunaovnen, da det kan ødelægge ovnen. Det gælder alle - også selvom du har en gusmester-uddannelse. 


  1. Kommer der saunagus-events? 

Ja, der kommer saunagus på et tidspunkt i løbet af 2024. Men vi prioriterer i første omgang at få den almindelige drift og den offentlige adgang til at spille. Når det kører, så kigger vi på gus-events og meget mere. Det er kun uddannede gusmestre, der er godkendt af bestyrelsen, der må hælde vand og dufte på ovnen i forbindelse med særlige gus-events.


  1. Kommer der en mere sikker adgang til saunaen?
    Vi er helt med på, at adgangsforholdene til saunaen ikke er optimale. Vi må som forening ikke foretage ændringer på saunaen uden forudgående tilladelse fra kommunen. Vi har p.t. i samarbejde med kommunen etableret en gangbro, der sikrer nemmere og mere sikker adgang til saunadækket. Men vær opmærksom på at den kan være glat! 


  1. Skal man slukke for saunaen efter brug?
    Nej, saunaen slukker af sig selv efter åbningstid. Du må ikke trykke på displayet ved indgangen  til saunaen, da det kan forstyrre driften. 


  1. Hvem skal jeg melde fejl og mangler til?

Det skal du gøre på help.boelgebad@gmail.com


// Bestyrelsen (november 2023)